Tuesday, May 18, 2010

Oppgangsmøbler i gigantklassen

Jeg ledet en gang en bedrift som produserte eksklusive møbler til Norges rike og berømte. Det var gjengs praksis å lage møblene større jo bedre landets økonomi og luksusnivå utviklet seg, og i det siste hadde oppgangen vært ekstremt stor – faktisk så stor at vi hadde utfordringer med å få laget store nok møbler.

En dag hadde oppgangen vært så stor at jeg måtte beordre mine beste eksperter til å begynne byggingen av et møbel så stort at vi behøvde en utrangert rakettsilo (plassert i Råde i Østfold) for å få plass. Hemmeligholdet var sterkt rundt dette prosjektet, da dette var et møbel av en slik uhørt størrelse og art at børsmarkedet måtte holdes utenfor for å unngå krakk av bibelske proporsjoner.

Arbeidet var kommet godt av sted da alarmen gikk under en av mine besiktigelser av dette episke møbelet. Jeg hadde nettopp bedt prosjektledelsen i bunnen av siloen om å påskynde arbeidet for å ta unna den store oppgangen da vi ble nødt til å avbryte, finne et sted der vi kunne gjemme oss og deretter være musestille. Ned den endeløse vindeltrappen fra overflaten kom inspektører fra Statens Kontroll- og Konstitusjonskomité, og de var væpnet til tennene.

Heldigvis hadde man kampdroider.

No comments: